« Powrót

Rozdział 15. Imprezy branżowe w Polsce - gry komputerowe i wideo.



Wstęp.

Branża gier wideo i gier komputerowych jest ciągle rosnącym sektorem rynku. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Program Promocji Gier Wideo, w 2012 roku wartość polskiego rynku gier była przez ekspertów szacowana na kwotę pomiędzy 350 a 450 milionów dolarów, a w kolejnych latach przewidywany jest jej gwałtowny wzrost [1] . Choć polscy twórcy gier, programiści, animatorzy i dźwiękowcy są doceniani przez międzynarodowe firmy, które poszukują u nas pracowników lub wręcz – jak w przypadku wytwórni Playdom, produkującej gry społecznościowe – decydują się otworzyć filię w Polsce, wciąż jeszcze zmagają się oni z przeświadczeniem konsumentów, że polskie gry są słabszą wersją zachodnich hitów Problemem jest też bardzo niska rozpoznawalność rodzimych marek. Raport prezentowany podczas Poznań Game Arena 2012, największej w kraju imprezy poświęconej grom komputerowym i wideo, pokazuje jednak, że w ciągu roku 2011 w grę zagrało choć raz 91,4% mężczyzn i 78,8% kobiet ze wszystkich grup wiekowych, a w grupie do 45. roku życia około 20% badanych w ten sposób spędza swój czas kilka razy w tygodniu. Również media coraz częściej i pozytywniej piszą zarówno o polskich grach, jak i samym zjawisku gamingu, można więc zakładać, że lokalne firmy i produkcje będą się stawać coraz bardziej rozpoznawalne [2] . W tym rozdziale znajdziecie krótki opis najciekawszych polskich wydarzeń związanych branżą gier.

Poznań Game Arena.

Największe i najbardziej rozpoznawalne targi gier w Polsce odbywają się co roku w październiku na terenie Międzynarodowych Targów w Poznaniu. W 2012 roku odwiedziło je 35 000 gości oraz 320 akredytowanych dziennikarzy. W czasie Poznań Game Arena odbywają się pokazy najnowszego sprzętu oraz premiery gier komputerowych. Odwiedzający mają okazję przetestować gry oraz wziąć udział w otwartych turniejach. Od 2012 r. jako impreza towarzysząca Poznań Game Arena odbywa się Zjazd Twórców Gier, spotkanie dla przedstawicieli branży, niezależnych twórców i graczy, podczas którego mogą oni nawiązać nowe kontakty, wymieniać się doświadczeniami oraz negocjować warunki współpracy. Dla przedstawicieli biznesu i mediów przeznaczony jest również pierwszy dzień targów: PGA VIP DAY, podczas którego prezentowane są nowości sprzętowe i bieżące wydawnictwa (ponieważ odwiedzających jest dużo mniej, nie trzeba tyle czekać, żeby je przetestować) oraz raporty podsumowujące rynek gier wideo w Polsce. Bilet wstępu na ten dzień jest dużo droższy – kosztuje 100 złotych, podczas, gdy w pozostałe dni koszt biletu to 12-15 złotych. Opłata rejestracyjna dla wystawcy wynosi 400 złotych, zarejestrowanie współwystawcy kolejne 200. Stawki za stoiska są wyliczane przy zgłoszeniu przez http://www.gamearena.pl/pl/, stronę internetową [3] wydarzenia.

Europejski Festiwal Gier Digital Dragons.

Festiwal organizowany pod patronatem Ministra Kultury przez Krakowski Park Technologiczny we współpracy z przedstawicielami branży, graczami oraz środowiskiem akademickim (już od kilku lat na Uniwersytecie Jagiellońskim funkcjonuje innowacyjny kierunek Tworzenie Gier Wideo, przeznaczony zarówno dla informatyków, jak i humanistów). Jak dotąd Festiwal odbył się dwukrotnie, w 2012 roku – w maju, w 2013 – w kwietniu. Głównym punktem Digital Dragons jest bardzo duża liczba paneli dyskusyjnych, prelekcji, wykładów i warsztatów poświęconych rozwojowi branży, w których biorą udział polscy i zagraniczni goście. Podstawowym celem festiwalu jest stworzenie platformy networkingowej dla ludzi z różnych działów branży, inwestorów i przedstawicieli mediów. Podczas festiwalu wręczane są nagrody dla najlepszych i najbardziej innowacyjnych gier roku, od 2013 roku funkcjonuje również część nazwana Indie Showcase, podczas której swoje projekty mogą zaprezentować niezależni autorzy i producenci gier, co jest dla nich świetną okazją, by znaleźć sponsorów do dalszych realizacji. Organizatorzy festiwalu zapowiadają również niedługo uruchomienie nowego projektu – Digital Dragons Talent Factory, który ma polegać na organizowaniu 48-godzinnych sesji pod okiem profesjonalnych mentorów, którzy będą jednocześnie doradzać uczestnikom, w jaki sposób szukać finansowania dla ich projektów. Wstęp na festiwal jest darmowy, a duża część prelekcji została zarejestrowana i jest dostępna na oficjalnym kanale Krakowskiego Parku Technologicznego (https://www.youtube.com/user/MPTIKrakow).

Intel Extreme Masters.

Największy na świecie turniej e-sportowy odbywa się w kolejnych miesiącach, w pięciu miastach na świecie (w 2014 r. poza Katowicami są to Szanghaj, Nowy Jork, Singapur i Sao Paulo), jednak jego ostatnia, finałowa rozgrywka będzie miała miejsce w katowickim Spodku. Sponsorowane przez Intela wydarzenie odbędzie się między 14 a 16 marca. Zostało ono przeniesione z Hanoweru, gdzie odbywało się wcześniej w trakcie targów CeBIT, ze względu na ogromną popularność, jaką impreza cieszy się w Polsce. Do tej pory IEM odbyło się w Katowicach raz, w styczniu 2013 r., kiedy to przyciągnęło 50 000 odwiedzających oraz 5 milionów widzów, śledzących rozgrywki na żywo za pośrednictwem Internetu. Pomimo iż główną atrakcją IEM są rozgrywki między zawodowymi graczami (do głównego turnieju dopuszczani są tylko zawodnicy, którzy mają własnych sponsorów, część z nich zakwalifikowana we wcześniejszych rozgrywkach w sieci, część podczas eliminacji na miejscu), organizatorzy przewidzieli dodatkowe atrakcje dla odwiedzających. W strefach sponsorowanych przez Intela lub inne firmy związane z branżą komputerową goście będą mogli wziąć udział w amatorskich rozgrywkach, czy też przetestować najnowsze produkty. Od 2014 r. organizatorzy planują wprowadzenie biletów, ale podkreślają, że opłata ma być niewielka – bilety mają być raczej gwarantem miejsca dla przybyłych.

Pixel Heaven.

Inną w charakterze, choć równie ciekawą, imprezą jest odbywający się w Warszawie dwudniowy festiwal Pixel Heaven, dedykowany fanom gier komputerowych i wideo z lat 80. i 90. Pierwsza edycja, zorganizowana w czerwcu 2013 r. przyciągnęła około 1200 osób, kolejna zaplanowana jest na przyszły rok. W czasie Pixel Heaven odwiedzający mieli okazję zagrać na ponad stu retro komputerach, czy też wziąć udział w turnieju fliperów, poznać współczesne gry indie (przygotowane przez niezależnych twórców), uczestniczyć w panelach dyskusyjnych z autorami gier, wydawcami i przedstawicielami mediów branżowych czy posłuchać koncertów. Organizatorzy przygotowali również giełdę sprzętu i gier. Najtańsze bilety na Pixel Heaven kosztują 25 złotych w przedsprzedaży, odwiedzający, którzy chcą wziąć udział w rozgrywkach muszą zapłacić 40 lub 50 złotych. Pełną informację na temat kart wstępu znaleźć można na: http://pixelheaven.pl/wstep/.
Przypisy
Bibliografia

Literatura:

1. R. Caves, Creative Industries. Contracts between Art and Commerce, Cambridge, Harvard University Press 2000.
2. Ł. Mamica, Wzornictwo przemysłowe jako sektor przemysłów kreatywnych, „Problemy rozwoju regionalnego", 244/2012.
3. M. Stefanowski, Wzornictwo w Polsce dzisiaj, Warszawa 2007, http://www.spfp.diz.pl/wzornictwodzisiaj.pdf, [odczyt z 16.08.2013].
4. A. Saj, Wzornictwo (design) wobec kreatywności i innowacji w gospodarce i edukacji, [w:] Kształtowanie zachowań innowacyjnych, przedsiębiorczych i twórczych w edukacji inżyniera, red. J. Skonieczny, Wrocław, Indygo Zair Media 2011.
5. O. Wainwright, What’s the point of architecture and design festivals?, The Guardian, http://www.theguardian.com/artanddesign/architecture-design-blog/2013/jun/21/architecture-design-festivals-biennales, [odczyt z 6.08.2013].
6. M. Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Universitas, Kraków 2001.
7. J. Michalski, The art market in Poland 1985-2005: Practice and Experience, Galeria Zderzak, Kraków-Berlin 2005.
8. O. Velthuis, Talking prices. Symbolic Meanings of Prices on the Market for Contemporary Art, Princeton 2007.
9. P. Watson, Dom aukcyjny Sotheby’s za zamkniętymi drzwiami, Warszawa 2002.
10. Rynek sztuki. Aspekty prawne, pod red. W. Kowalskiego i K. Zalasińskiej, Lex a Wolters Kluwer business, Poznań 2011.
11. Ekspert kontra dzieło sztuki. Rozpoznawanie falsyfikatów oraz fałszywych atrybucji w sztukach plastycznych, pod red. R. D. Spencera, Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych, Warszawa 2009.
12. M. Raszewska, 30 x WST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2010, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2010.
13. Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
14. A. Bobran, Oldschool Computer Party 2011, http://tektura.wordpress.com/2011/10/07/oldschool-computer-party-22-10-2011/, [odczyt:20.08.2013].
15. M. Kostarczuk, Poznań Game Arena wraca na MTP. Co zobaczą gracze?, http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/679935,poznan-game-arena-powraca-na-mtp-co-zobacza-gracze-zdjecia,id,t.html?cookie=1, [odczyt 20.08.2013].
16. P. Pustkowiak, Raport Wprost o rynku wydawniczym, http://www.wprost.pl/ar/389934/Raport-Wprost-o-rynku-wydawniczym/?pg=0, [odczyt 20.08.2013].
17. A. Jakimiak, Pozornie przyswojone zjawiska, http://www.dwutygodnik.com/artykul/4660-pozornie-przyswojone-zjawiska.html [odczyt: 1.08.2013].
18. Ł. Gołębiewski, Śmierć książki. No Future Book, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008.
19. G. Lossious, 5 Trade Publishing Trends to Watch For, http://publishingperspectives.com/2013/01/5-trade-publishing-trends-to-watch-for-in-2013/, [odczyt z 7.08.13].
20. D. Wójcicki, Targi też dla architektów, http://www.zawod-architekt.pl/artykuly/za0804_targi.html, [odczyt z 5.08.2013].

Strony internetowe:

1. http://katalog-design.pl/ – portal poświęcony wzornictwu, skupiający szeroką ofertę polskich designerów i biur projektowych. Czytelny katalog umożliwia łatwą nawigację wśród 14 kategorii, w których znajdują się, m.in. baby design, design koncepcyjny, opakowania, ale również blogi o designie, instytucje czy wydarzenia.

2. http://designitpoland.com/ – to jeden z kilku polskich portali poświęconych wzornictwu, w którym można znaleźć szczegółowe informacje na temat projektantów oraz nadchodzących wydarzeń, takich jak festiwale czy konkursy.

3. http://www.thedesigntrust.co.uk/ – strona w języku angielskim dla designerów prowadzących własną działalność biznesową. Niezwykle bogate źródło praktycznych informacji wzbogaconych o rady ekspertów w tej dziedzinie. Strona podzielona jest na podkategorie, m.in. poświęcone strategii i planowaniu, finansom, marketingowi czy zarządzaniu.

4. http://designalive.pl/ – strona kwartalnika „Design Alive” przeznaczonego dla projektantów oraz wszystkich czytelników zainteresowanych designem. Bogate źródło informacji dla osób chcących pozostać na bieżąco z polskimi, jak i światowymi trendami.

5. http://www.iwp.com.pl/ – strona Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, jednostki naukowo-badawczej zajmującej się wzornictwem i zarządzeniem wzornictwem (design management). Na stronie można znaleźć wyczerpujące informacje z zakresu projektów edukacyjnych organizowanych przez IWP, doradztwa oraz promocji designu.

6. http://www.cosmit.it/it/ – strona organizatora największych targów wzornictwa przemysłowego i sztuki użytkowej Salone Internazionale del Mobile oraz imprez towarzyszących. Znajdują się na niej wszelkie informacje dotyczące tego potężnego wydarzenia, jak również porady dotyczące poruszania się po mieście i zakwaterowania.

7. http://www.sohofactory.pl/ – strona internetowa warszawskiego kompleksu wystawowego, na której można znaleźć informacje dotyczące największych imprez stołecznego świata designu, jak Wawa Design Festiwal czy Creative Mixer.

8. http://www.targi-ksiazki.waw.pl - strona internetowa Targów Książki w Warszawie.

9. http://www.fashionweek.pl - oficjalna strona Tygodnia Mody w Łodzi z harmonogramem pokazów, opisem projektantów i imprez towarzyszących oraz linkiem do rejestracji.

10. http://www.conradfestival.pl/pl - strona internetowa Festiwalu Conrada zawierająca najnowsze informacje oraz program wydarzenia.

11. http://www.targi.krakow.pl/pl/strona-glowna/targi/3-targi-ksiazki-dla-dzieci/o-imprezie.html - strona internetowa krakowskich Targów Książki dla Dzieci.

12. http://festiwal.portalkryminalny.pl/ - strona dla polskich miłośników kryminałów zawierające informacje o Międzynarodowym Festiwalu Kryminału.

13. http://www.kochamantyki.pl/kalendarium/caloroczne-kalendarium-gield.html - dla tych, którzy planują odwiedzić polskie miasta i miasteczka w poszukiwaniu antyków, utworzono specjalne kalendarium z wyznaczeniem miejsc, czasu organizowania targowisk, a nierzadko także kontaktem z organizatorami.

14. http://komiksfestiwal.com - strona Międzynarodowego Festiwalu Komiksów i Gier w Łodzi.

15. http://odnalezionewtlumaczeniu.pl/ - strona internetowa Gdyńskich Spotkań Tłumaczy Literatury.

16. http://www.targimodypoznan.pl - oficjalna strona Targów Mody w Poznaniu.

17. http://www.hushwarsaw.com/ - strona targów HUSH WARSAW.

18. http://sciegi.com - strona Ściegów, wcześniejszego projektu organizatorek HUSH, prezentująca projektantów, którzy wzięli udział we wcześniejszych edycjach.

19. http://starybrowar5050.com/artandfashionfestival/aff7/3183 - strona Art&Fashion Festival w Poznaniu.

20. http://www.marktcom.de/ - zbiorcze informacje na temat targowisk w Niemczech odnajdziemy na przykład na stronie.