« Powrót

Rozdział 27. Najczęściej zadawane pytania.



1. Czym jest networking?

Networking to tworzenie sieci kontaktów oraz trwałych relacji biznesowych poprzez wzajemną wymianę myśli, idei i zasobów.

2. Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding to forma finansowania projektów (w tym imprez branżowych) przez społeczność za pomocą przekazywania jednorazowych, niewielkich wpłat na rzecz realizacji danego projektu.

3. Jak uzyskać dofinansowanie udziału w wybranym wydarzeniu?

Po pierwsze, należy zorientować się, na czym polegają zasady finansowania i jakie aspekty przedsięwzięcia biznesowego otrzymują pomoc finansową, aby wiedzieć, o jakie dofinansowanie możemy się starć i jakie są jego warunki. Źródeł pomocy finansowej jest wiele. Często zdarza się, że organizatorzy eventu oferują zniżki lub konkursy dla początkujących wystawców, co pozwala ograniczyć koszty. Zawsze warto dopytać się organizatorów, jakie zniżki możemy otrzymać (bywa, że cenę można wynegocjować, zwłaszcza gdy wydarzenie nie jest odległe w czasie) oraz zapytać, jakie firmy czy organizacje mogą udzielić pomocy finansowej. Koniecznie trzeba się również zorientować w programach stypendialnych dostępnych dla naszego sektora. Listę stypendiów można znaleźć na stronie „Kursu na kulturę” – http://www.kursnakulture.pl/artykuly/112486-stypendia-dla-artystow-i-osob-z-sektora-kultury.html.

4. Jak ochronić dany wzór przemysłowy?

Wzór przemysłowy jest własnością intelektualną i jako taki, podlega ochronie prawnej. Aby dany wzór stał się własnością intelektualną w świetle prawa polskiego, należy dokonać jego rejestracji w Urzędzie Patentowym (wszelkie niezbędne dokument i informacje dostępne są na stronie Urzędu – http://www.uprp.pl/jak-dokonac-rejestracji-wzoru-przemyslowego/Lead05,157,1792,4,index,pl,text/). W ujęciu prawa UE, wzór staje się chronionym prawem UE wzorem wspólnotowym po zarejestrowaniu go w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Znaki Towarowe i Wzory) OHIM.

5. Jestem początkującym autorem/ilustratorem/tłumaczem, w jaki sposób mogę szukać wydawcy?

Targi książki i imprezy branżowe są dobrą okazją, żeby nawiązać kontakt z wydawcami. Ich przewaga nad wysyłaniem CV polega na możliwości bezpośredniego kontaktu z osobą potencjalnie zainteresowaną współpracą oraz lepszego poznania oferty danego wydawnictwa, jak również pokazania swoich kompetencji w ramach warsztatów lub konkursów, które często towarzyszą targom lub festiwalom książki.

6. W jaki sposób mogę obniżyć koszty związane z wystawieniem stoiska w trakcie imprezy branżowej?

Jednym z najprostszych sposobów obniżenia kosztów jest współdzielenie stoiska z innym wydawnictwem lub wydawnictwami. W przypadku targów zagranicznych warto też sprawdzić, czy nie będzie na nich stoiska polskiego (organizuje je Instytut Książki), konieczne jest jednak zgłoszenie chęci uczestnictwa odpowiednio wcześniej. Koszty wystawienia można też obniżyć, wynajmując samą przestrzeń wystawienniczą, o ile dysponujemy własną zabudową, trzeba jednak pamiętać, że w gotowych pakietach zawarte są inne opłaty, które będziemy musieli ponieść, np. opłata za zużycie prądu.

7. Skąd czerpać informacje o rynku sztuki?

Pierwsza myśl, że wszystko znajdziemy w internecie, jest tylko po części słuszna. Rzeczywiście, portale, takie jak Artinfo.pl czy Artprice.com, posiadają ogromne zbiory danych, dotyczących biografii artystów, notowań aukcyjnych, dzieł pojawiających się na rynku, a nawet przykłady autentycznych sygnatur. Nic nie zastąpi jednak kontaktu z autentycznym obiektem oraz rozmowy z praktykami. Aby więc dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży, kupna lub wyceny dzieł, trzeba poznać lokalne galerie i antykwariaty, pytać, prosić o wskazówki. Warto odwiedzić też największe warszawskie domy aukcyjne, takie jak Rempex, Desa Unicum czy Agra-Art.

8. Co decyduje o cenie dzieła sztuki?

Jak zwykle w takich wypadkach, na cenę wpływ ma wiele czynników i nie sposób pominąć lub wyróżnić tylko jeden. Zawsze dla kolekcjonerów i galerzystów najważniejsza powinna być klasa artystyczna: sposób wykonania, użyta technika, ogólne wrażenie estetyczne, jakie odnosimy przy oglądaniu dzieła. W Polsce nie sprzedaje się tylko tego, co sygnowane jest nazwiskiem „Malczewski”, „Matejko” czy „Kossak”. Na rynku liczy się stan zachowania obiektu i może on przeważyć nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z ważnym i znanym nazwiskiem. Osobnym problemem jest, czy obiekt jest „sprzedażny”, czy „trudny”, a więc czy znajdzie na rynku nabywców. Tu ważna jest na przykład tematyka dzieła: obrazy religijne nie cieszą się takim uznaniem, jak przedstawiające sceny mitologiczne.

9. Chciałbym wystawić ubrania mojego autorstwa w pop-up store, jak to zrobić i ile to kosztuje?

Większość organizatorów zastrzega sobie prawo do selekcji przysłanych im zgłoszeń, aby zachować wysoki poziom pop-up store’ów, będą więc oni wymagać wcześniejszego kontaktu i przesłania im informacji o marce oraz zdjęć kolekcji. Koszty dla wystawców rozliczane są na dwa podstawowe sposoby – płaci się za wynajęcie stoiska lub też prowizję od sprzedaży, szczegóły zależą od imprezy i można je uzyskać, kontaktując się z organizatorami.

10. Gdzie mogę dostać bilety na pokazy w ramach tygodni mody i ile one kosztują?

Najbardziej prestiżowe tygodnie mody są imprezami zamkniętymi i nie mają na nie wstępu osoby spoza branży i mediów. Wyjątkiem jest London Fashion Weekend, impreza wchodzą w skład Tygodnia Mody w Londynie, na który można kupić bilety już od 16 funtów przez stronę internetową http://vlfw.seetickets.com. Zdarza się, że część wejściówek na prestiżowe tygodnie mody jest licytowana na aukcjach charytatywnych, są one jednak bardzo drogie. Bilety na polski Tydzień Mody w Łodzi są dostępne dla wszystkich i można je kupić na stronie http://www.fashionweek.pl/participant_information/tickets oraz w punktach sprzedaży TicketPro.
Przypisy